érezted már valaha, hogy nem találod az utad? egy nagyon jó térképet mutatok be ebben az adásban.
a műsor megtalálható a youtube-on és számos más ismert podcast lejátszón is. ínyenceknek pedig itt a vegytiszta RSS feed.

Miután 43 évesen hátat fordítottam a jól fizető, viszonylag magas társadalmi státuszt biztosító pénzügyes karrieremnek sokan aggódni kezdtek értem. Többen kívánták nekem a legjobb szándékkal, hogy találjam meg az utamat!
Ezek szerint én elvesztettem az utam?
Valami azt súgja, hogy sokan nem vagyunk tisztában azzal, mi a mi utunk, mit jelent úton lenni.
Szerintem valójában arra gondolnak, akik ezt kívánják, hogy érjem el a célomat. Ami mi is? Boldogság? De mikor leszek boldog? majd , amikor egyszer a jövőben elérem a célom és pont olyan házam, kocsim, gyerekem, életem lesz, amit elképzeltem magamnak a társadalom által a fejünkbe töltött program alapján? Majd akkor amikor 58 évesen, ősz halántékkal, világos, búzavirág kék pulcsiban, és fehér ingben az ízléses házam tornácán ülve nézem a gyönyörű, frissen nyírt zöld füvön az unokáimat szappanbuborékokat fújni, amin megcsillan a lemenő nap sugara. Közben a feleségem – aki szintén nagyon jól tartja magát – szeretetteljes mosollyal rám pillant és elismerően megszorítja a vállamat. A golden retriverünk pedig elégedetten fújtat és leheveredik a lábamnál.
Mindenkinek más az útja. Van akié inspirálóbb, és van akié kevésbé. valaki már gyerekkorában tudja mi akar lenni, és töretlenül, sikeresen megvalósítja az álmát. más az élete során többször irányt vált akár kényszerűségből, akár saját elhatározásból.
A bölcsek szerint minden út jó, amíg mozgásban vagyunk.
Azt tartanám a legnagyobb tragédiának, ha megrekednék egy olyan élethelyzetben, ami méltatlan hozzám, ahol boldogtalan vagyok. Amikor megállunk az utunkon – akárhogyan kanyarog is, akárhová vezet is: az a halál. A félelem a változástól: halál.
Hány élő halottat ismersz? Akik darálják a mindennapjaikat, de nem haladnak semerre? Akik a szó fiziológiai értelmében élnek, de a lelkük már régen halott.
Nem tudom, ismered-e Kígyós Éva: A hős útja című írását, amit több segítő is használ arra, hogy megtalálja az úton lévő vándor jelenlegi helyét, és felkészítse őt a következő szakaszokra.
A háttérsztori szerint a 70-es években a Walt Disney Filmstúdió kutatómunkával bízta meg Christopher Vogler forgatókönyvírót. A Stúdió managementje arra szeretett volna választ kapni, hogy mitől válik egy film kasszasikerré? Milyen azonosság vagy hasonlóság van azokban a filmekben, amiket az emberek újra és újra megnéznek? Voglernek rendelkezésére álltak a sikeres, és bukásnak számító filmek forgatókönyvei.

Rendkívül hosszas elemző munkával próbált összefüggéseket találni a történelmi kor, a látványosság, a valósághűség, a fantázia, a hőstípus és a műfaj vonatkozá-sában. De a kutatása ebben az irányban nem hozott értelmezhető eredményeket. Ekkor fordult a történetek mélyebb tartalma felé. Népi legendákat, mitikus történeteket tanulmányozott, de így sem talált olyan összefüggést, ami valamilyen magyarázatot adhatott volna egy film fogadtatására. Viszont ekkor kezébe került Joseph Campbell „Az ezerarcú hős” című könyve. Ekkor, az 1980-as években Campbell már elismert amerikai filozófus volt, aki hitte és vallotta, hogy az emberiséget sokkal szorosabb szálak fűzik egymáshoz, mint amit napjainkban tapasztalni lehet. A különböző népek közös szellemi gyökereit szerette volna megtalálni a mítoszaikban. Könyvében a nagy ősi kultúrák mitikus történeteit elemezve arra a következtetésre jutott, hogy mindegyikben a hős egy jellegzetes életutat járt be.
Valójában éppen attól vált hőssé, hogy adott élethelyzetében képes volt változni. Ezt az utat Campbell 19 lépésben írta le. Vogler képzeletét megragadta ez a magasabb rendű emberi életútelemzés, és most ennek fényében vizsgálta újra a forgatókönyveket. Rájött, hogy megtalálta, amit keresett. Campbell 19 lépéses hős útját 12 lépésre redukálta, és bizonyította, hogy azok a filmek hoznak nagy kasszasikert, ahol a hős, függetlenül attól, hogy jelentős, különleges ember, vagy egy teljesen hétköznapi lény, végigjárja ezt az utat. Vogler 1985-ben 7 oldalas tanulmányt ír a Walt Disney Stúdiónak, ami azóta is, Hollywood egyik fontos iránymutatója.
Nos nézzük, mi ez a 12 lépés, vagyis a hős útja:
A hős útja
1) A hétköznapi világ
2) Új dologra, „kalandra” hívás
3) A hívás visszautasítása
4) Találkozás a mentorral
5) 1 .próba: A küszöb átlépése
6) Szövetségesek, ellenfelek
7) A belső barlang megközelítése
8) A legnagyobb megpróbáltatás
9) A jutalom
10) A visszaút
11) Az áldozat
12) Visszatérés az elixírrel
- A hétköznapi világ
A szereplőket általában a hétköznapi világukban ismerjük meg. A film bemutatja a környezetet, tájékoztat a történelmi időről, a kultúráról, és arról, hogy milyen helyet foglal el ebben a hős. Megtudjuk hogyan viszonyul saját életéhez, milyen nehézségei, örömei, vágyai vannak. Megismerjük a fontosabb kapcsolataikat is.
Az élete a mindennapok monoton tevékenységeiben telik, kialakult szokásai, nézetei uralják.
2 Új dologra, kalandra hívás
Ebbe a megszokott életbe valami új érkezik. Egy új ismeret, új élmény, új érzés, valami vágyakozás egy hiányzó dolog iránt. Egy sejtés, egy intuíció egy egészen új lehetőség képe. Az is előfordul, hogy a hős teljesen véletlenül keveredik bele egy tőle idegen történésbe. Megfogalmazódik a hősben egy gondolat, vagy érzés arra, hogy élete konfliktusaiból van kiút, ha mást gondol, mást érez, és mást tesz, mint amit szokott. Feldereng benne, hogy talán lehetne az élete más, szebb, jobb, és annál, ahogyan él, sokkal értékesebb lehetőségei is vannak. De mivel még soha nem próbálta, már a gondolat is riasztó, idegen. A megszokott, kipróbált helyett a bizonytalan, a kiszámíthatatlan felé vonzza.
3. A hívás visszautasítása
Általános emberi tulajdonság, hogy félünk az ismeretlentől. Rettegünk a kétes kimenetelű lehetőségektől. Így a hősök is leggyakrabban elutasítják a hívást. Megpróbálnak úgy tenni, mintha semmi sem történt volna. Úgy érzik, hogy félreértettek valamit, vagy igyekeznek kitörölni a tudatukból, mindazt, amit a hívás jelent.
4. Találkozás a mentorral
Amikor a hős elmenekül a hívás elől, és megpróbálja folytatni a hétköznapi életét úgy, mintha mi sem történt volna, a hívás hangja felerősödik.
Ekkor életébe belép valami új dolog: a következő lépés az úton. A találkozás a mentorral megfogalmazás olyasmit sejtet, hogy a továbblépéshez egy emberrel, egy tanítóval kell találkozni. De ez a helyzet nem csupán erre a lehetőségre korlátozódik.
A hősnek a tisztán látáshoz, a helyes döntés meghozásához segítséget adhat egy újabb értesülés, a hétköznapi életében történő változás, újabb problémák megjelenése, akár egy betegség kialakulása is. Itt megemlíteném a kiégést, a krízist, a válságot, amiről sokat szoktam beszélni, mert hiszem azt, hogy ez remek lehetőséget jelent a változtatáshoz.
Persze a továbblépést segítő erő lehet egy új emberi találkozás is.
5. Első próba, a küszöb átlépése
Itt a hős már elkötelezi magát az útra. Eddig még gondolhatta úgy, hogy visszafordulhat, maradhat minden a régiben. Most azonban megtesz valamit, ami a régi világának gyakran hamis egyensúlyát felborítja, és már nincs visszaút.
Átlép azon a küszöbön, ami eddigi élete határát jelentette. Talán úgy lehetne szemléltetni, hogy ha magunk elé képzelünk egy olyan tájat, ahol egy nagyon mély, és éppen az átugorhatóság határán lévő szakadék osztja ketté a vidéket. A hős eddigi élete kizárólag a szakadék egyik oldalán zajlott. Ennek körülményeit, adottságait, lehetőségeit teljesen kiismerte. Nem probléma mentes ez az élet, de ismeretei alapján úgy érzi, hogy kiszámítható, nem okoz meglepetéseket. Aztán gondja adódik, és a szakadék szélén sétálva úgy tűnik, hogy a túloldalon ilyen probléma nincs.
Szinte hívja ez a másik oldal, de hogyan jusson át? Nincs biztosítéka rá, hogy képes átugrani. A kételyek és a félelmek nem engedik dönteni.
De ha a problémája nő, és egyre jobban szorítja, egy napon elhatározza, hogy ugrik. A küszöb átlépése az a pillanat, amikor elrugaszkodik, és a szakadék fölé kerül. Torokszorító élmény.
Ahhoz, hogy ezt megtegye, előtte át kell esnie egy próbatételen: Saját erejéből ki kell égetnie magából a félelmet, a kishitűséget, az alacsony önbecsülést. Rá kell bíznia magát a megérzésére, a hitére. Szinte ki kell tépnie magát a lehúzó okoskodásból, és bíznia magában, hogy az új körülmények között képes lesz felépíteni magasabb rendű életét.
6. Szövetségesek és ellenfelek
A küszöb átlépése után, ami leggyakrabban ott zajlik, ahol az eddigi élete is folyt, a hős körül változik a világ. A kisebb vagy nagyobb közösség tagjai természetesen észreveszik, hogy valami történt, és azonnal reagálnak erre. Általában azok, akik nem mernek megtenni valami hasonlót, ellenségekké válnak. Kritizálják, néha a józan eszét is kétségbe vonják, kiközösítik. Fontos ez számukra, hiszen csak a hős elbukása hozná meg nekik azt az érzést, hogy ők döntöttek jól, amikor nem tettek ilyen lépéseket. De azok, akik már tettek hasonlót, néha váratlanul szövetségessé válnak. Érzelmi és erkölcsi támogatást adnak a hősnek.
A szövetségesek és az ellenfelek úgy tűnik külső megítéléseket közvetítenek a hős felé. Ezek a vélemények attól válnak fájdalmassá, hogy legtöbbször a hős belső vívódásának hangjai. Már a túloldalon van, de most meg kell találnia a saját útját.
Ezen a senki földjén állás gyakran a legsötétebb óra. Már vége a réginek, de nem kezdődött el az új. Az utolsó pont, ahonnan még kétfelé vezet az út. Vissza lehet térni a régi hétköznapokba egy fájdalmas bukás emlékével vagy el lehet indulni előre egy ingoványosnak látszó talajon.
7. A belső barlang megközelítése
Az események erre az időre már gyakran felgyorsulnak, új feladatokkal kerül szembe a hős, hogy ezeket a már megtett út tanulságai alapján, új módon oldja meg. Új képességeket kell kifejlesztenie magában, gyakran rövid idő alatt.
Saját belső lehetőségeit kell jobban megismernie, hogy meglássa az előtte lévő útban azt az életfeladatát, amerre eddigi élete terelte.
Az útnak ezen a szakaszán már uralnia kell félelmeit, bizonytalanságait. Képessé kell válnia új életstratégia elkészítésére.
8. A legnagyobb megpróbáltatás
Az új út tetőpontja, mert itt már az új tulajdonságok, képességek próbája történik meg. Vagyis a tett végrehajtása, amiért az egész út történt. A hosszas készülődés után a hős végrehajt valamit, ami teljesen megváltoztatja a régi személyiségét.
Bajnokká válhat, elérheti az erkölcsi sikert, de ehhez a lépcsőhöz kapcsolódik a halál is. A változás önmagában is a régi halála, de filmekben előfordul a hős dicső halála is, ha a dramaturgia úgy kívánja.
9. A jutalom
Valami olyasmit kap meg a hős, ami számára nagyon értékes. Ez lehet egy materiális kincs, vagy valamilyen lelki szükséglet kielégítése. A jutalom eléréséhez mindig kapcsolódik valamilyen bölcsesség. Az eredmény segíti a hőst, hogy jobban rálásson a megelőző életére, hogy összefüggéseket találjon.
A filmekben gyakran itt van a happyend. Különösen az amerikai filmekben szeretik itt befejezni a történetet. Ettől gyakran a jó filmek is elveszítik maradandóvá válásukat. Mert a nézőkben feltámad egy hiányérzet. Igen, a hősnek sikerült, de mit kezd vele?
10. Visszatérés
Pontosan ez a hős útjának a következő lépcsőfoka. Mit kezd a személyes sikerével? Képes-e látni, hogy lényeges változások történtek benne? Tudja-e, hogy új tudását nem tarthatja meg magának, hanem eredeti életkörülményeiben kell alkalmazni?
11. Az áldozat
A szereplő attól válik valódi hőssé, ha megteszi ezt a lépést. Azt a döntést kell meghoznia, hogy eredeti életkörülményeibe, kapcsolataiba beviszi azt az új minőséget, amit az útján elsajátított.
Gyakran nehéz megtenni ezt. Az ember úgy gondolja, hogy mindenki küzdjön saját magáért, amiért én megharcoltam, az az enyém. Az ilyen gondolkodás ezen az úton a visszacsúszást jelenti. Mivégre volt az út, ha nem a fejlődést szolgálta? ha a végén újra a személyiség kicsinyes, önös szemlélete vezeti a hőst? A teljes utat befejezését a következő, legutolsó lépcső jelenti.
12. Visszatérés az elixírrel
Nem a jutalommal, hanem a jutalomban lévő elixírrel való visszatérés teszi teljessé a hős útját. A fejlődés, amit az útja során megélt, nem lehet öncélú.
Egész közösségének életébe hozhat változásokat az ő változása. Példája másoknak is adhat erőt.
Vajon mi, átlagemberek miért akarjuk éppen ezeket a filmeket látni? Mit mozgatnak meg bennünk? Miért ezek a történetek vezetnek katarzishoz?
Ha visszagondolunk arra, hogy a kiindulópont az ősi mítoszok elemzése volt, akkor fel kell tételeznünk, hogy a mitikus történetek magukba foglalták azt a szellemi törvényt, amely az emberi élet legfontosabb irányítója, és munkál bennünk, még akkor is, ha nincs róla tudásunk.
Nem csupán az ősi hősök, a történelmet formáló nagy emberek, drámák és filmek szereplőinek a sorsa ez, hanem valamennyiünké.
Az a lényeg, hogy úton legyünk, és élvezzük magát az utazást!
Ja és a záró kérdés: TE melyik fázisnál tartasz az utadon a 12-ből?
“019. haC [kispálya]: a hős útja” bejegyzéshez 3 hozzászólás